ПРАВООХОРОННІ ОРГАНИ І ЛЮДИ
06.07.2004
Міліція на порозі - Юрій Неклеса (м. Херсон) , Социологические исследования в России
"ПАРТНЕРСТВО ШКОЛИ ТА МІЛІЦІЇ В ПРАВОВІЙ ОСВІТІ ПІДЛІТКІВ". Заняття 1: "Знайомтесь: міліція"
06.07.2004
Проект благодійної організації "Вчителі за демократію та партнерство".
06.07.2004
Цитата номеруЧому вчитель боїтся дати свободу дітям?Що, учитель – ворог дітям? Владолюбець? Тиран за природою?Звичайно, ні. Просто сама ідея свободи в усталеній педагогічній свідомості суперечить головній умові нормального шкільного життя – дисципліні.Ми внутрішньо чинимо опір свободі, тому що боїмося, чи не зруйнує вона дисципліну і, відповідно, чи не зруйнує вона школу.Школа в нашій свідомості – це перш за все порядок. Учитель не може навчати і нічого не навчить, якщо в класі немає дисципліни. Трохи жорсткіше, трохи мякше, але дисципліна. Це очевидно.А свобода, здається нам, суперечить дисципліні. Адже свобода і полягає, вважаємо ми, у відсутності дисципліни, інакше яка ж це свобода.Ми розмірковуємо: або свобода, або дисципліна. І вибираємо, зрозуміло, дисципліну, бо без неї не можна. Без свободи проживемо, а без дисципліни на уроці – ні.Свободі в такому виборі не залишається місця. Але чи так це насправді? Чи існує вибір, чи існує протиріччя між свободою і дисципліною? Чи протилежна свобода дисципліні?Що таке дисципліна?Кожен учитель із досвіду свого знає, що таке дисципліна і як важко в класі, який не слухає, не чує вчителя.Дисципліна в поширеному розумінні – це слухняність, підлеглість шкільним порядкам. Дисципліна – це підлеглість. Disciplus –учень; учень зобовязаний слухатися вчителя. Але для чого? Щоб учитель міг навчати, щоб клас і кожний з учнів зокрема працювали – навчались і рухались вперед, інакше школа перестане бути школою.Отже, остаточний сенс дисципліни не в слухняності, а в роботі, у працездатності класу і учня.Дисципліна – це не слухняність, а працездатність, зосередженість на роботі.Дисциплінований клас не той, де всі сидять і дивляться в рот учителеві, боячись під страхом окрику чи покарання поворухнутися, а той, який працює на уроці. Всі працюють. Всі зайняті справою – слухають пояснення вчителя, обговорюють проблеми разом або в маленьких групах, рішають задачі, проводять досліди.Усі працюють з певним напруженням сил і тому продуктивно.Дисципліна класу вимірюється продуктивністю його роботи. І більше нічим. Так само дисципліна в армії вимірюється боєздатністю частини.І ось тут починається найголовніше. Вдумаймося, і ми побачимо, що праця, працездатність, продуктивність шкільного класу досягається не одним тільки, а двома способами, між якими нам і доводиться вибирати.Насправді вчитель вибирає не між дисципліною і свободою, а між одним чи другим способом досягнення дисципліни...Симон Соловейчик
"1 сентября. Управление школой", №16, 2004
http://archive.1september.ru/upr/2004/16
Переклад з рос. – Ніна Кусайкіна
МАРЕК НОВИЦКИЙ
12.05.2004
ЛИСТИ ДО ТИХ, ХТО НАСМІЛИВСЯ ВЧИТИ
12.05.2004
ВІКТОР ГРОМОВИЙ - ЗБУРЮВАЧ СПОКОЮ
12.05.2004
Драматична ситуація навколо гімназії ім. Т.Шевченка (м. Кіровоград) - по сторінках української преси
12.05.2004
Цитата номера:СВОБОДНЫЙ РЕБЕНОК
Воспитание внутренне свободного человека начинается в детстве.
Внутренняя свобода - это природный дар, это особый талант, который можно заглушить, как и всякий другой талант, но можно и развить. Этот талант в той или иной мере есть у каждого, подобно тому как у каждого есть совесть, - но человек или прислушивается к ней, старается жить по совести, или она заглушается обстоятельствами жизни и воспитанием.
Цель - воспитание свободного - определяет все формы, способы и методы общения с детьми.
Если ребенок не знает угнетения и научается жить по совести, к нему сами собой приходят все житейские, общественные навыки, о которых так много говорится в традиционных теориях воспитания. На наш взгляд, воспитание заключается лишь в развитии той внутренней свободы, которая и без нас есть в ребенке, в ее поддержке и охране.
Но дети бывают своевольны, капризны, агрессивны. Многим взрослым, родителям и учителям кажется, что предоставлять детям свободу опасно.
Тут проходит водораздел двух подходов в воспитании.
Тот, кто хочет вырастить свободного ребенка, принимает его таким, какой он есть, - любит его освобождающей любовью. Он верит в ребенка, эта вера помогает ему быть терпеливым.
Тот, кто не думает о свободе, боится ее, не верит в ребенка, тот неизбежно угнетает его дух и тем губит, глушит его совесть. Любовь к ребенку становится угнетающей. Такое несвободное воспитание и дает обществу дурных людей. Без свободы все цели, даже если они кажутся высокими, становятся ложными и опасными для детей.
СВОБОДНЫЙ УЧИТЕЛЬ
Чтобы вырасти свободным, ребенок с детства должен видеть рядом с собой свободных людей, и в первую очередь - свободного учителя. Поскольку внутренняя свобода не прямо зависит от общества, всего лишь один учитель может сильно повлиять на талант свободы, скрытый в каждом ребенке, как это бывает и с музыкальными, спортивными, художественными талантами.
Воспитание свободного человека посильно каждому из нас, каждому отдельному учителю. Вот то поле, где один - воин, где один может все. Потому что дети тянутся к свободным людям, доверяют им, восхищаются ими, благодарны им. Что бы ни происходило в школе, внутренне свободный учитель может быть в победителях.
Свободный учитель принимает ребенка равным себе человеком. И этим он создает вокруг себя атмосферу, в которой только и может вырасти свободный человек. Быть может, он дает ребенку глоток свободы - и тем спасает его, научает его ценить свободу, показывает, что жить свободным человеком возможно.
Симон Соловейчик http://archive.1september.ru/upr/2004/11/